“Yang waras ngalah” jelas
tidak gampang. Kita punya telinga mendengar yang tidak enak, mulut jadi gatal
untuk mendebat atau memaki-maki.
“Mulutmu harimau kamu”
“Berbicara peliharalah
lidah, berjalan peliharalah kaki”
mengendalikan mulut ternyata amat sulit.
Daftar pitutur di
bawah bersumber dari Butir Butir Budaya Jawa koleksi Prof. Rusdibjono dan Serat
Madubasa, Ki Padmasusastra, 1912, dikelompokkan sesuai
permasalahannya.
1. SIKAP
PENDIAM: MUSTIKA KEHIDUPAN
Aja
gumampang ngeculake wicara panacad sarta pangalem, awit wicaramu mau durung
mesthi bener, sing mesthi panacadmu: wis gawe serik, pangalemmu aweh wisa, endi
kang aran becik, kabeh ala, kang sayoga mung meneng. Wong meneng iku
mustikaning urip, katon ngumala pindha sotya sinarawedi, saben muni mung
satemene.
Jangan terlalu mudah melepas celaan atau pujian, karena bicaramu belum tentu
benar. Yang jelas celaanmu membuat sakit hati, pujianmu merupakan bisa. Mana
yang lebih baik, semuanya jelek. Yang benar adalah diam. Orang diam ibarat
mustikanya hidup yang bersinar ibarat intan berlian. Apa yang diucapkan
hanyalah yang sebenarnya.
2. ORANG
PENDIAM: UCAPANYA DIPERCAYA
Pangalem
utawa panacad marang liyan, uni karo pisan iku padha ora kena diandel. Dene
kang kena diandel, unine wong meneng. Saben muni iya temen. Liding dongeng:
becik wong meneng tinimbang karo wong juweh.
Baik
pujian maupun celaan keduanya tidak bisa dipercaya kebenarannya. Yang bisa
dipercaya adalah ucapan orang pendiam. Kalau ia bicara, ia akan bicara benar.
Kesimpulan: Orang pendiam lebih baik daripada orang banyak ngomong.
3. ORANG
PENDIAM: JAUH DARI MASALAH
Wong
meneng ana ing pajagongan, iku metu saka ing reribed
TERJEMAHAN:
Orang pendiam dalam pergaulan, itu menjauhkan dari masalah
4. TEPA SLIRA
DAN MAWAS DIRI
Tepa slira lan
mawas dhiri iku dadi oboring laku nggayuh rahayu, minangka jimat paripih
tumraping ngaurip. Munggahe bisa nyedhakake rasa asih lan ngedohake watak
drengki lan dakwenang marang sapepadhane. Sregep mawas diri ateges bakal weruh
marang kekurangan lan cacade dhewe, wusanane tukul greget ndandani murih apike.
Tepa slira dan mawas diri adalah obor dalam mencapai keselamatan,
merupakan azimat kehidupan. Mendekatkan rasa asih dan menjauhkan watak iri dan
sewenang-wenang kepada sesama manusia. Rajin mawas diri akan mengetahui
kekurangan dan cacat diri sendiri sehingga timbul kehendak untuk memperbaiki.
5. TAHU
MENEMPATKAN DIRI
Wong kang bisa
mawas dhiri yaiku wong kang bisa manjing ajur-ajer, ngerti empan papan laras
karo reh swasana sakupenge tanpa ninggalake subasita. Paribasane wong kang baut
ngadisarira, aja mung kalimput dening busana bae, nanging bisaa tansah marsudi
marang padhanging semu lan manising wicara tanpa nglirwakake marang alus lan
luwesing solah bawa.
Orang yang bisa mawas diri yaitu orang yang bisa menyatu, tahu
menempatkan diri selaras dengan suasana sekitarnya tanpa menghilangkan sopan
santun. Ibarat orang yang pandai berhias, jangan terpaku pada pakaiannya saja
tetapi juga pada cerahnya wajah, manisnya tutur kata dan halus serta luwesnya
perilaku.
6. MAMPU MELAWAN DIRI-SENDIRI
Sapa kang bisa
nelukake musuh-musuhe, dheweke diarani kuwat. Ananging sapa kang bisa nelukake
awake dhewe, dheweke iku kang luwih kuwat maneh.
Siapa yang bisa mengalahkan musuh-musuhnya dia disebut kuat. Tetapi
siapa yang bisa mengalahkan dirinya sendiri dialah yang lebih kuat
7. MENEMPATKAN KEKUATAN PADA TEMPATNYA
Sipate wong
urip iku mesti kesinungan kekuwatan. Kang ngerti bisa ngecakake dene kang ora
bisa ngerti kurang digladhi, temahan ora tumanja. Ngempakake kekuwatan mula ora
gampang. Buktine ora sethithik kekuwatan kang empane ora mapan. Kawruhana yen
rusake bebrayan ing antarane marga saka pakartine wong kang ngerti marang
dayaning kekuwatane nanging ora kanggo nggayuh gegayuhan kang mulya, mung
kanggo derenging ati angkara.
Sifat manusia pasti mempunyai kekuatan. Yang mengerti akan mampu
menerapkannya sedang yang tidak tahu dan tidak pernah dilatih akan tidak
bermanfaat. Menggunakan kekuatan memang tidak mudah. Banyak yang penempatannya
tidak tepat. Ketahuilah bahwa rusaknya kehidupan salah satu penyebabnya
adalahkarena perbuatan dari orang-orang yang mengerti daya dari kekuatan tetapi
tidak digunakan untuk mencapai tujuan mulia, hanya untuk memenuhi napsu
angkara.
8. MENGALAH: PANGKAL KESELAMATAN
Ngalah basa
sakecap laku satindak: ana ing pajagongan, iku dadi witing kaslametan, ananging
arang kang bisa nglakoni, kang akeh: milawani golek bener, mangka pancen
rampung mung winangsulan: kados inggih leres pamaiben sampeyan, kula ingkang
lepat: cuthel, ora susah direwangi pathenthengan, sing ngupahi sapa?
Mengalah “satu patah kata” dan “langkah satu tindak” dalam
pergaulan menjadi awal keselamatan, tetapi jarang yang mampu melaksanakannya:
Kebanyakan manusia mencari benarnya sendiri, padahal semuanya akan selesai
kalau kita jawab dengan: Benar bantahan anda, saya yang salah. Selesailah
urusan, tidak perlu bersitegang, apakah ada yang membayar?
9. ORANG MENGALAH, JAUH DARI MASALAH; ORANG DIAM, DI LUAR MASALAH
Wong ngalah clathu sakecap laku satindak, iku wis sumingkir saka ing
pakewuh, dene wong meneng ana sajabaning pakewuh, awit wateking manungsa mung
golek menang.
Orang yang mengalah ucapan sepatah dan langkah satu tindak, berarti
menyingkir dari masalah. Orang yang diam berarti berada di luar masalah, karena
watak manusia hanya mencari menang.
10. WONG NGALAH DHUWUR WEKASE
Unèn-unène: wong ngalah dhuwur wêkase, iku nyata, ora
ana wong kêduwung gone ngalah: ujar sakêcap laku satindak, ewadene arang sing
gêlêm anglakoni, upama dicoba sinau ngalah kêpriye, aja sumêlang yèn bakal
ilang êmut-êmutanamu intên, têgêse uni ala kang sumimpên, isa malih dadi bêcik,
sumorot kaya cahyaning intên, beda uni ala kang wis kawêdhar, bali angrusak
awak tanpa aji.